woensdag 26 mei 2010

Veldonderzoek #2: Unlimiteddelicious

Voor het tweede veldonderzoek nemen we geen chocolatier uit het eerder gemaakte rijtje uit Den Haag en omgeving. Nee, direct naar de top van Nederland, kwalitatief gezien dan. De goeroe van Nederland Kees Raat en de online shop van Unlimiteddelicious uit Amsterdam.
Er zijn twee dingen die ik graag wilde weten: hoe smaken de bonbons op zich en ook ten opzichte van de twee pogingen die ik deed? Maar ook, hoe komen bonbons via de post aan?
Om met dit laatste te beginnen...matig! De doos was behalve zeer gedateerd qua vormgeving ook nog eens niet stevig genoeg, daar kon ook de bubble-enveloppe niets aan veranderen. Met als gevolg dat één punt van de doos geplet was, inclusief de bonbon die zich daar op dat moment bevond.Dan de bonbons zelf, klein, erg klein waren ze, dat was wennen. Ik herinnerde mij ineens weer de één van de hoofdregels van Kees Raat: Een bonbon moet niet te groot zijn zodat je er graag nog een neemt. En dat werkt erg goed! Het kostte geen moeite de doos achter elkaar leeg te eten.
Maar de grootste verrassing was toch wel de smaak. Was ik eerst nog sceptisch en eigenwijs, na twee of drie bonbons kon ik alleen nog maar respect hebben. De bonbons met spaanse peper, cayenne peper waren het meest verbluffend. Minder waren die met 'almondbread' en 'rice crispies. Ik moet zeggen dat vergelijking met mijn pogingen niet geheel onmogelijk is. Het werd wel duidelijk dat ik met de rozemarijn bonbons niet subtiel genoeg geweest was, maar de Calvados bonbons kwamen aardig in de buurt van de Grappa bonbons van Kees. Nu was de Calvados ook om te drinken al belachelijk sterk, ook in de bonbons was dat het geval.
Als laatste ben ik me bewust geworden dat ik betere chocolade moet gaan gebruiken. Daarvoor zal ik bij de onlangs ontdekte internetwinkel goede chocolade kopen, melk en puur. En wat een nog slimmere aankoop is...een doorhaalvork. Dat wordt nog niet gemakkelijk, ze hebben zes verschillende soorten!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten