donderdag 22 april 2010

Waarom dan wel...chocolatier

Dan maar gelijk een volgende bericht. Over het waarom. Ik verwacht daar wel meer berichten voor nodig te hebben, dat ik het niet allemaal in een keer weet op te schrijven.
Laat ik beginnen bij het product en feitelijk ben ik al direct uitgepraat. Ik ken niemand die niet van chocola houdt, alhoewel, ik bedenk me dat Kuuk er niet dol op is. Je doet hem niet zo'n plezier met een mars of een snickers. Voor mij is chocola een van de lekkerste dingen die er bestaan, op elk moment van de dag, in elke vorm. Er zal hier vast nog wel eens een wat poëtischer lofzang op chocola volgen, van mij of waarschijnlijker nog, van iemand anders.
De sfeer van chocola, de verpakking, het exotische. Nog steeds is het goed voor te stellen dat chocola uit de oriënt werd meegenomen en hier als een soort schat, als goud werd verhandeld.
Dat is wat ik zoek, chocola als exclusieve verwenning, als caviaar, als champagne. Dat heeft voor een groot gedeelte met de verpakking te maken. Van kinds af aan weet ik niet beter dan dat chocoladerepen behalve de bedrukte wikkel ook nog een in zilverpapier verpakt zijn. Zelfs de meest eenvoudige chocoladereep. Dat zegt mij iets over de waarde die chocola ooit heeft gehad. Dat waardevolle, kostbare van chocola wil ik weer terughalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten